Cambodja: het land van centralisatie - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Cynthia Paters - WaarBenJij.nu Cambodja: het land van centralisatie - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Cynthia Paters - WaarBenJij.nu

Cambodja: het land van centralisatie

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

05 Maart 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Of het komt doordat ik me niet echt heb voorbereid op cambodja weet ik niet, maar ik kijk mn ogen uit hier!
Het verschil tussen stad en land is ongelooflijk. Terwijl er buiten de stad niks gebeurt, mensen in houten hutjes leven in de uitgestrekte vlakte met hier en daar een bananen- of palmboom, weet je in de steden (Siem Reap, Phnom Phen, Sihanoukville) niet waar je moet kijken! Het verkeer is wonderbaarlijk chaotisch en druk, en alle Cambodjanen lijken zich hier te verzamelen. Overvolle markten waar de levende vissen je wanhopig aankijken en de ontvelde kippen hangen te drogen in de vervuilde en zanderige lucht. Ieder land in Azië heeft weer andere bizarre normaliteiten, maar Cambodja spant voor mij toch wel de kroon. De chauffeurs die mij naar mn bestemmingen rijden, hebben continu hun hand op de claxon en ik ben daarom ook blij dat ik mijn oordopjes bij de hand heb. Ja, in Azië is het heel normaal dat scooters zich volladen met bamboe of hun hele business (ijs-, fruit of frisdrankkramen) vastklikken aan hun scooter en vervolgens midden op de weg rijden.
Zodra je de stad immers verlaat, denk je dat Cambodja armoedig is: hutjes van hout of golfplaten is hier heel normaal en ook de infrastructuur (ik geloof dat ze dat woord hier niet eens kennen) stelt je maag op de proef.
Wat een contrast! Ik kan er maar niet aan wennen..

Ik was daarom blij dat ik even van het vaste land verwijdert was: ik was weer eens op een eiland beland! Volgens geruchten het mooiste eiland in Azië: Koh Rong. En ja, dat kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan.
Hoewel de elektriciteit hier s nachts niet werkt, er geen wifi is en er geen ATM (geldwisselmachine) te bekennen is, heb ik me hier 2 dagen prima vermaakt. Want wakker worden met het geluid van de zee in je achtertuin en het witte zand tussen je tenen: wie wil dat nou niet?
2 dagen helemaal niks gedaan, behalve op het strand liggen.. Wauw!
Nu aangekomen in Sihanoukville waar ik 1 nacht verblijf. Daarna Kampot en terug naar Phnom Phen voor de beruchte Killing Fields!

  • 07 Maart 2016 - 12:39

    Nathalie:

    Wauw zusje, fantastisch! Geweldig verslag ook weer.. :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 7006

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

19 Januari 2016 - 04 Mei 2016

Mijn eerste reis: backpacken Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: